Mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

mask

BDO to skrót od „Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami”. BDO zostało opracowane i wprowadzone przez Ministerstwo Środowiska, w celu lepszej kontroli ilości odpadów generowanych przez firmy oraz zapobiegania nieprawidłowościom związanym z ich utylizacją. Wszyscy przedsiębiorcy produkujący odpady mają obowiązek zarejestrowania się w BDO od początku 2020 roku.

BDO dla małych i dużych firm

Jak łatwo można się domyślić, w BDO muszą zarejestrować się duże firmy produkcyjne czy sklepy wielkopowierzchniowe. Jednak obowiązek ten dotyczy również mikroprzedsiębiorców produkujących odpady, takich jak np. salony fryzjerskie (lista wszystkich podmiotów wymieniona jest w Ustawie o odpadach). Od tej zasady istnieje kilka wyjątków. Rejestracja nie jest obowiązkowa dla tych firm, które wytwarzają odpady tylko w częściach wspólnych (np. zwykłe odpady kuchenne) oraz tych, które mieszczą się w określonych normach (wymienionych w Rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów).

 

Treść

Odbiór odpadów przez BDO

Firma, która chce przekazać swoje odpady do utylizacji, musi wystawić kartę przekazania odpadów. Na dokumencie tym znajduje się wzmianka m.in. o rodzaju odpadów, ich ilości oraz przypisany im kod. Przedsiębiorca, który chce zlecić np. odbiór złomu, umieszcza taką kartę w BDO, a system automatycznie przesyła ją do wybranych firm transportowych. Jedna z firm potwierdza otrzymanie kartę i realizacje zlecenia, po czym umawia się z przedsiębiorcą na odbiór odpadów. Następnie przekazuje je do utylizacji, również oznaczając każdy etap swojego działania w BDO. Odpady pozostają więc pod ścisłą kontrolą.